Incidentele baten en lasten

In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen dat: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”

Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig en realistisch zijn. Daarom is het van belang om de incidentele lasten en baten scherp in beeld te houden.

Overzicht incidenteel op programma

2024

2025

2026

2027

Samenleving

Incidentele lasten

980

-

-

-

Incidentele baten

200

-

-

-

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

Samenleving

-780

-

-

-

Wonen & Werken

Incidentele lasten

1.822

1.242

259

227

Incidentele baten

1.574

1.471

726

610

Toevoegingen aan reserves

1.813

1.951

1.912

1.919

Onttrekkingen aan reserves

3.274

2.375

1.289

1.341

Wonen & Werken

1.214

653

-157

-196

Organiseren

Incidentele lasten

2.211

1.223

-86

123

Incidentele baten

-

-

-

-

Toevoegingen aan reserves

3.000

300

-

-

Onttrekkingen aan reserves

4.777

870

71

319

Organiseren

-434

-653

157

196

Saldo incidenteel

-

-

-

-

Specificatie incidentele posten

Omschrijving / toelichting

B2024

B2025

B2026

B2027

Exploitatie

Lasten

Samenleving

Gemeentelijke monumenten

925

Aanpak kwetsbare meiden

55

Wonen en Werken

Programmatische aanpak arbeidsmigranten

86

11

Implementatiekosten omgevingswet

100

Sportpark de Randhoorn

11

3

18

A. van Schendellaan 59 `t Buurtnest

72

Voorbereidingskosten herontwikkeling Thamerdal

200

Voorbereidingskosten transformatie Amstelzone

250

150

Projectinitiatieven

139

139

139

139

Facilitaire grondexploitaties

150

45

Actieve grondexploitaties in voorbereiding lasten

152

102

2

2

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) lasten

604

84

47

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

631

Grondexploitaties algemeen

26

24

24

24

GPA Greenpark

45

45

45

45

Organiseren

Implementatie Wet Open Overheid

59

60

Projectleider Participatie

90

90

Rente grondexploitaties

18

6

18

14

Raadsbudget + organisatie in ontwikkeling

13

12

Budgetoverheveling strategische visie

25

50

Amsterdam 250 jaar

25

Incidentele lasten i.r.t. reserves

2.006

980

-104

109

Saldo lasten

5.013

2.465

174

350

Baten

Samenleving

Gemeentelijke monumenten

200

Wonen en Werken

Grondverkopen facilitaire grondexploitaties

47

Facilitaire grondexploitaties

79

20

Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde

151

101

1

1

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) baten

716

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

601

26

115

GPA Greenpark

30

30

30

30

A. van Schendellaan 59 `t Buurtnest

72

Raadhuisstraat 18

16

Verkoop snippergroen

25

25

25

25

Uitvoeren klimaatakkoord

554

554

554

554

Saldo Baten

1.774

1.471

726

610

Saldo exploitatie

-3.238

-993

553

259

Reserves

Lasten

Reserve groot onderhoud openbare ruimte

1.259

1.259

1.259

1.259

Reserve Onderhoud (gemeentelijke) gebouwen

-

16

-

15

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

-

122

99

92

Reserve sparen vooraf

300

Reserve duurzaamheid

554

554

554

554

Lasten reserves

1.813

2.252

1.912

1.919

Baten

Reserve groot onderhoud openbare ruimte

2.631

2.112

851

1.019

Reserve Onderhoud (gemeentelijke) gebouwen

37

-

175

59

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

332

-

-

-

Reserve riolering

263

263

263

263

Reserve Vinckebuurt

11

-

-

-

Budgetegalisatiereserve

1.777

870

71

319

Baten reserves

5.051

3.244

1.359

1.660

Saldo reserves

3.238

993

-553

-259

Saldo incidentele baten en lasten

-

-

-

-

*1 Voor de bepaling van de incidentele posten wordt in het kader van de materialiteit een grensbedrag gehanteerd van € 25.000

Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten

Gemeentelijke monumenten

Om de monumentale delen van de Schanskerk en de pastorie in stand te houden is besloten om de beleidsregel “Instandhouding gemeentelijk monument Schanskerk” vast te stellen. Het vastgestelde budget bestaat uit een eenmalige subsidie van € 925.000.

Tegenover deze eenmalige subsidie staat een inkomst uit de verkregen rijksbijdrage impulsaanpak winkelgebieden van € 200.000.

Aanpak kwetsbare meiden

De aanpak kwetsbare meiden heeft in Uithoorn het afgelopen jaar concrete resultaten geboekt en inzicht gegeven in de omvang en de complexiteit van de problematiek. Dit heeft eveneens inzicht gegeven in de aspecten waarin de aanpak verbeterd kan worden. Om de aanpak te borgen en te verstevigen is vanuit het specialistisch jongerenwerk tijdelijke capaciteit nodig voor een meidenwerker voor de periode van1 juli 2023 t/m 30 juni 2024.

Programmatische aanpak arbeidsmigranten

Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Implementatiekosten omgevingswet

Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Voor 2023 en 2024 is er een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.

Vervangingsinvesteringen sportpark De Randhoorn

Op basis van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor de sportparken worden budgetten opgenomen in de begroting voor groot onderhoud/vervangingsinvesteringen van onderdelen van deze sportparken. Het investeringsbedrag van een klein aantal van deze investeringen is lager dan de in de Nota Activabeleid 2019 vastgestelde activeringsgrens van € 25.000. Deze budgetten zijn in de exploitatie opgenomen bij het betreffende sportpark.

A. Van Schendellaan 59 't Buurtnest

Het pand Arthur van Schendellaan 59 ('t Buurtnest) is sinds het voorjaar van 2023 in gebruik voor crisisnoodopvang van asielzoekers. Door dit gebruik kent het pand hogere exploitatielasten. Deze worden gedekt vanuit de huurvergoeding en de energiebijdrage die de gemeente ontvangt vanuit het Centraal Orgaan opvang asielzoekers.

Voorbereidingskosten herontwikkeling Thamerdal

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Voorbereidingskosten transformatie Amstelzone

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Projectinitiatieven

Betreft een budget voor initiatieven voor de ontwikkeling van gebieden en locaties. Zo'n ontwikkeling wordt maar één keer gedaan. Er is dus sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.

Grondexploitaties

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.

Green Park Aalsmeer Gebiedontwikkeling B.V. (GPAG)

Dit is een gebiedsontwikkeling (grondexploitatie) waarvan de gemeente Uithoorn medeaandeelhouder is. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel, ook al zijn deze in meerdere jaren geraamd.

Implementatie Wet Open Overheid

Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Projectleider Participatie

De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Raadsbudget en organisatie in ontwikkeling

Naar aanleiding van het bestuurskrachtonderzoek en de door de raad ingestelde werkgroep ontwikkeling bestuurskracht inclusief een daarbij vastgestelde opdracht, is in voornoemde werkgroep afgesproken dat er een externe onafhankelijk voorzitter voor deze werkgroep komt. De voorzitter zorgt ervoor dat de opdracht verder wordt uitgerold. De voorzitter wordt tijdelijk ingehuurd en de kosten zijn daarmee incidenteel.

Budgetoverheveling strategische visie

Er moet een nieuwe strategische visie worden vastgesteld. Vooralsnog wordt eventuele start van het proces om te komen tot een herijking, mede met het oog op de bruikbaarheid en relevantie van de huidige strategische visie, niet voorzien voor 2022 en 2023. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2024 (€ 25.000) en 2025 (€ 50.000). Dit betreft incidentele lasten.

Amsterdam 750 jaar

In 2025 bestaat de gemeente Amsterdam 750 jaar. De gemeente Amsterdam wil dit graag samen met de regio vieren. Voor de gemeente Uithoorn is Amsterdam een belangrijke partner met wie veel wordt samengewerkt. Mede gezien deze samenwerking en onze historische banden met Amsterdam, zal met gemeente Amsterdam en de AM-regio een bijdrage worden geleverd om deze mijlpaal te vieren. Aangezien het jubileum één jaar bestaat zijn de baten en lasten incideneel.

Incidentele lasten i.r.t. reserves

Alle mutaties op onderhoudsreserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten worden op basis van het voortzetten van een consequente gedragslijn ook aangemerkt als 'incidenteel'.

Verkoop Snippergroen

Omdat een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één keer verkocht kan worden, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.

Reserves

Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Dit betreft de reserves: groot onderhoud openbare ruimte, onderhoud (gemeentelijke) gebouwen, onderhoud MFA de Legmeer, riolering en Vinckebuurt.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf